مشخصات فني کاميونت هاي ديما

مشخصات فنی کامیونت های دیما

موتور کامیونت دیما از موتورهای دیزلی ساخت شرکت کامینز است که با نام «کامینز اینترکولر توربوشارژ» شناخته می‌شود. این موتور دارای ۴ سیلندر با حجم ۳٫۸ لیتر است که قادر است تا ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵+ EEV می‌باشد که از سخت‌ترین معیارها برای کاهش آلایندگی موتورهاست.

برای کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز، از کاتالیست هوشمند اسکر مجهز به سیستم کنترل اکسید نیتروژن موسوم به NOx استفاده شده است. این سیستم با استفاده از مایع آمونیاک تولید شده از اوره، میزان گازهای آلاینده خروجی را به حداقل می رساند.

گیربکس این خودرو نیز از گیربکس‌های ZF با کد «MD6» استفاده می‌کند که شامل ۶ دنده جلو و یک دنده عقب می‌شود. این گیربکس همچنین مجهز به ویژگی «اوردرایو» است که باعث می‌شود خودرو بتواند با دور موتور پایین‌تر حرکت کند و بدین ترتیب مصرف سوخت را کاهش دهد.

این موتور علاوه بر توربوشارژر WGT مجهز به اینترکولر، دارای قابلیت‌هایی همچون سیستم تنظیم فشار گاز خروجی اگزوز، گرمکن ادبلو، گرمکن سوخت، گرمکن هوای درون محفظه برای آغاز کار موتور در شرایط سرما، سیستم پاشش فشار قوی سوخت با تکنولوژی ریل عادی، سیستم عیب‌یابی الکترونیکی پیشرفته مرحله دوم و آبگیر سوخت می‌باشد.

مخزن سوخت این خودرو از جنس آلومینیوم با ظرفیت 200 لیتر است. همچنین ظرفیت مخزن ادبلو نیز 17 لیتر می‌باشد.

ظرفیت ناخالص فنی کامیونت 9 تن دیما (GVW) 9000 کیلوگرم و وزن کل شاسی (بدون سوخت و بار) 3.200 کیلوگرم است و در مدل 6 تن هم همین مشخصات صادق است اما ظرفیت قانونی 6000 کیلوگرم عنوان شده است.

جدول مشخصات فنی کامیونت های دیما

مدل

cummins isf3.8s5154

استاندارد آلایندگی

euro v+eev

قدرت موتور

113 kw@2,500 rpm

حداکثر گشتاوری

N.m@1,100-2,000 rpm

سیستم کاهنده آلایندگی

کاتالیست هوشمند (scr) مجهز به سیستم کنترل NOx

تعداد سیلندر/حجم موتور

4 سیلندر/4 لیتری

طول (میلیمتر)

6.900

عرض کابین بدون احتساب آینه ها (میلیمتر)

2.725

ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین بدون احتساب بادگیر(میلیمتر)

2.285

مدل جعبه دنده

MD6 با تعویض دنده دستی-اوردرایو

تعداد دنده ها

6 دنده جلو-1 دنده عقب (سنکرونیزه)

کامیونت دیما

سیستم تعلیق و ایمنی

سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع فنر برگی تخت است که به همراه کمک فنر و میل موجگیر برای افزایش راحتی سرنشینان طراحی شده است. سیستم تعلیق عقب نیز از فنر برگی شمش بهره می برد تا علاوه بر راحتی، پایداری مطلوبی را نیز در حین حرکت فراهم آورد.

سیستم ترمز این خودرو شامل ترمزهای کاسه‌ای جلو و عقب با دو مدار مستقل، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گیری، سیستم ضد لغزش (ASR/TC) برای کنترل لغزش چرخ‌ها و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) برای حفظ پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده می باشد. همچنین ترمز اگزوز و خشک کن هوا نیز از دیگر امکانات ترمزی این خودرو هستند.

تجهیزات استاندارد

این خودرو به طور استاندارد دارای تجهیزاتی همچون کروز کنترل، زاپاس بند، گربه رو، آفتابگیر، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز (DRL)، گلگیر جلو و عقب، سوکت 24 ولت، جعبه ابزار و جک بالابر، آینه‌های قیچی، دید جلو و جدول، گرمکن آینه، سیستم تهویه مطبوع دستی، بوق برقی، بوق دنده عقب و تجهیزات دیگر است.

با توجه به سیستم‌های تعلیق و ترمز پیشرفته و تجهیزات استاندارد فراوان، این خودرو علاوه بر ایمنی بالا، راحتی خوبی را نیز برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. همچنین قابلیت‌های الکترونیکی آن باعث افزایش کنترل‌پذیری در شرایط مختلف جاده می‌شود.

مزایا و معایب کامیونت های دیما ۶ تن و ۹ تن

کامیونت های دیمای ۶ تن و ۹ تن دو مدل محبوب از خودروهای تجاری سبک در ایران هستند که در انواع کاربری ها مورد استفاده قرار می گیرند. این دو مدل به دلیل کیفیت و قیمت مناسب طرفداران زیادی دارند.

یکی از مزایای کامیونت دیمای ۶ تن این است که کابین خوابدار آن نیز طراحی و تولید شده است. این امکان را فراهم می‌کند تا راننده بتواند در طول سفرهای دوردست بدون نیاز به هتل در کابین بخوابد. همچنین موتور این مدل از کامینز آمریکایی با قدرت بالا و گشتاور خوب است که عملکرد مطلوبی دارد. از دیگر مزایای این مدل می توان به سیستم های ایمنی مانند ضد قفل ترمز، ضد لغزش و پایداری الکترونیکی اشاره کرد که رانندگی را آسان می کنند.

https://alumni.sainikschoolkodagu.edu.in/index.php/articles/item/1

https://www.tandem.edu.co/dia-de-la-secretaria/

http://psp1zdzieszowice.edu.pl/2018/03/29/wesolych-swiat/

کامیونت دیمای ۶ تن از نظر ظرفیت نیز مشابه نسخه ۹ تن است ولی در کارت این خودرو ظرفیت 6 تن اعلام شده است.

کامیونت دیمای ۹ تن به دلیل داشتن شاسی بلندتر کاربرد بیشتری در حمل بارهای مسقف دارد و می تواند تا ۹ تن بار حمل کند که برای بسیاری از کاربری ها کافی است. اما یکی از معایب احتمالی این مدل این است که برای حمل بارهای کمتر از ۸ تن، هزینه بیشتری نسبت به مدل ۸ تن دارد چون ظرفیت بار آن بیشتر است. همچنین به دلیل وزن بیشتر، مصرف سوخت آن نیز بیشتر خواهد بود.

https://forum.carergateway.gov.au/s/profile/0058w000000VZ7ZAAW

https://nowewyrazy.uw.edu.pl/profil/FelixNeal2

https://lwccareers.lindsey.edu/employers/9d971e4e-e4d1-49de-b2ba-1a755243d776/dashboard

http://bazar.5zszv.edu.sk/user/profile/2085608

https://jobs.ict-edu.uk/user/felixneal2/

https://harvard.ltd.education/user/felixneal2/

http://www.kzncomsafety.gov.za/UserProfile/tabid/255/userId/302930/Default.aspx

https://grupoperuinnova.edu.pe/members/felixneal2/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=Main&screenType=change

https://pandora.nla.gov.au/external.html?link=https://dieseliran.com/

https://www.pubpub.org/user/felix-neal

https://ucc.ltd.education/user/felixneal2/

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.